sobota 29. října 2016

Sváteční koláče


... dnes s náplní tvarohovou a makovou.

Příjemnou sobotu Vám všem!

Trošku jsem se s těmi svátečním koláči opozdila, správně měly být už včera. I když kdo ví, jestli bylo vlastně co slavit. Samozřejmě že bylo a je, spíš narážím na včerejší "prezidentské předávání" a celé to dění kolem ocenění. Musím napsat, že je mi osobně stydno za chování "pana prezidenta a celé skupiny hradu, včetně p. Forejta a Ovčáčka." Jak máme vést děti ke slušnosti, pravdě a džentlmenství, když ti, kteří by měli jít příkladem, se chovají jako d . . y . . k.
Jak už jsem napsala, stydno je mi, stydno a smutno :-(


Zpět ale ke koláčům. Jsou to klasické kynuté koláče, i když já místo másla dávám do těsta rozpuštěné sádlo. Koláče jsou pak jako samet. 
Těm z vás, které mají s kynutým těstem problém, vzkazuji: "Nebojte se, nic to není."
Základní recept mám následující:
300 g hladké mouky
200 g polohrubé mouky
110 g rozpuštěného  sádla
250 ml vlažného mléka
30 g droždí
špetka soli
2 žloutky
60 g cukru krupice
Mám úplně klasického robota s hnětačem a v něm těsto zadělávám. Ručně se nedřu, proč také, že?
Nezadělávám si ani kvásek zvlášť, ale postupuji takto. Do mísy od robota si dám obě mouky, promíchám je a na každé straně si udělám důlečky. Do jednoho dám cukr, na něj rozdrobím droždí a celé to zaliju trochou vlažného mléka. Na druhou stranu dám špetku soli a žloutky. Počkám až v důlečku s droždím uvidím pohyb ☺ droždí se dere nahoru. Pak začnu hnětat a dodám zbytek vlažného mléka a rozpuštěné vlahé sádlo. Za chvíli budete mít těsto hebounké jako peříčko. Následně ho nechám na teplém místě vykynout. Pak už můžete dělat koláče, buchty...cokoliv.
Náplň dnes máme makovou se skořicí a rumem a tvarohovou s rozinkami.

Milé dámy, mějte se hezky a hlavu vzhůru. Vždycky máme možnost volby, tak doufám, že ji využijeme v duchu zdravého selského rozumu.

M.

19 komentářů:

  1. Dobrý den, náhodou jsem přišla na Vaši stránku a musím napsat, že koláče máte nádherné. Také jsem dnes pekla, bez oslav, ale na vyfocení už nic nezbylo. Dobře si pochutnejte a ať Vám to peče, ať je svátek nebo pátek. Marci

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marci, děkuji moc. A buďte zde vždy ze ♥ vítána. M.

      Vymazat
  2. Martinko klasika je NEJ a koláčky nikdy nezklamou :-)) pěkné dny♥Iva

    OdpovědětVymazat
  3. Martinko, koláčky vypadají famózní, to musela být velká dobrůtka! Se sádlem jsou určitě křehoučké...Koláčky jak od cukráře. Moc zdravím.

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, recept znie výborne a koláčiky vyzerajú skvostne. Takže idem na to. Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Andrejko. Já jsem zase ve středu pekla tvarohové smažené kuličky podle tvého receptu.
      Pa M.

      Vymazat
  5. Marti, koláčky jsou k nakousnutí. Kynutému těstu jsem se dlouho vyhýbala, ale fakt to nic není. Docela ho dělám často. Tvou vychytávku s kváskem vyzkouším, zatím jsem ho dělala zvlášť. Hezkou neděli D.

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, krasna inspirace, jdu na to, jne zksuim tedy testo v pekarne, tak snad to klapne:-).

    A k panu prezidentovi: stale kolem ctu a slysim podobne nazory Tvym a naprosto souhlasim, jen si rikam: kdo ho voli?! Je to ostuda naseho naroda, ale nekazme si tim den:-). M.

    OdpovědětVymazat
  7. Já se na to předávání ani nemohla dívat, po tom, co jsem slyšela v médiích už jen tu nechutnou anabázi týdny před tím. A koukám, že jsem udělala jen dobře. Nač si kazit volný den. Dík moc za recept a hlavně ty tipy, ty vždy hodí. Já do kynutého těsta taky přidávám sádlo, byla to "tajná přísada" mojí babičky, máslo u nich nebylo, bylo drahé. A jak píšeš, není lepší kynuté těsto než se sádlem. Krásnou neděli!

    OdpovědětVymazat
  8. Marti,koláčky....to je chlouba:-) a co se týče ostatního ve Tvém příspěvku...nic čím by se dalo chlubit,bohužel...
    Hezké nedělní odpoledne,Jitka

    OdpovědětVymazat
  9. Máte nádherný blog plný krásných inspirací. Proč si ho kazíte politikou? Každý má právo na svůj názor a pokud je jiný než můj, tak ho sice nemusím chápat, ale musím mu dovolit ho mít. Mimochodem jak vysvětlíte dětem někdy i sprosté urážky pana prezidenta. Většinou se s vulgarismy setkávám právě jen na straně jeho odpůrců. Zemana jsem volila a vůbec se za to nestydím. I když s ním ve spoustu věcech nesouhlasím, jsem ráda, že je tam právě on a ne jeho protikandidát. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer paní Jano, jak jste správně napsala, je to můj blog. Vnitřně jsem cítila a chtěla několik vět k dění napsat. Já absolutně respektuji názory všech lidí. Nikomu nic nevymlouvám, ale ani já si nechci ve svém věku upírat právo na názor. Víte, svět není jen růžový a i když se snažím na blog psát víceméně pozitivně, tak někdy to prostě nejde, nemůžu zavírat oči a tvářit se, že je mi to jedno, když není. Jak už jsem psala, jsem absolutně tolerantní člověk. Jestli někdo cítí náklonnost k jiné osobě než já, dobře, v pořádku, ale zde je moje místo, můj prostor k napsání receptu na koláče i k tomu, abych se vnitřně vyjádřila. Přeji Vám hezké listopadové dny a děkuji za názor, Martina

      Vymazat
    2. Měj odvahu používat vlastní rozum ♥
      http://myhappyangels.blogspot.cz/2015/09/mej-odvahu.html
      Martina

      Vymazat
    3. I já Vám přeji krásný barevný podzim. V tom současném marastu jsem prostě svůj názor potřebovala říct. Jana

      Vymazat
    4. Paní Jano, v pořádku, já to plně respektuji, máte na svůj názor právo. Přeji vám vše dobré ♥, Martina

      Vymazat
  10. Martinko, koláče vypadají opravdu luxusně. Svátečně! A to ostatní - žijeme v opravdu podivné době, smutno je mi a stydno...
    Měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat

Velmi děkuji za krásné a milé komentáře, které mi tu necháváte. Děkuji, Martina ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...