sobota 11. června 2016

Meduňkový sirup ... krok za krokem


Příjemný dobrý den přeji Všem!
Dnes jsem tu se svým 500. příspěvkem a není vůbec náhoda, že je to příspěvek provoněný spoustou bylinek.

V posledních dnech jsem dostala více dotazů na výrobu 
domácího meduňkového sirupu
A i když si myslím, že mnohé z Vás máte svůj osvědčený recept, tak pro některé zájemce přikládám recept svůj.

Pojďme na to. 
Upozorňuji, že uvádím množství na jednu dávku, kterou si můžete libovolně násobit.


 velká kytice nařezané meduňky
1,7 litru převařené vody
1 bio citrón
1 malý sáček kyseliny citrónové
1 kg krystalového cukru


Nejprve si svaříme vodu a necháme ji mírně prochladnout. Do prochlazené vody pak natrháme meduňku, přidáme na kolečka pokrájený citrón a zasypeme vše sáčkem kyseliny citrónové. Necháme minimálně 24 hodin luhovat. Po uplynutí této doby scedíme celý nálev přes plátýnko do hrnce. Začneme mírně zahřívat a postupně přisypáváme cukr až do úplného rozpuštění. Celé převaříme asi 3 minuty a ještě horké plníme do čistých suchých lahví. Ihned je zavíčkujeme a skladujeme v chladu a temnu. Po otevření pak doporučuji uchovávat lahev se sirupem v lednici. Sirup můžete používat dle libosti do čaje, na výrobu limonád, do koktejlů...zkrátka fantazii se meze nekladou ☺ Však vy si s použitím určitě hravě poradíte. 
Pro ozvláštnění chuti můžete přidávat i různá koření. Opravdu skvělým kořením do bylinných sirupů je kardamom, ale i skořice, badyán, hřebíček a další. Opět opakuji, záleží jen na vaší chuti, fantazii a záměru následného využití.




















Doufám, že jsem alespoň některým z vás receptem pomohla. Můžete ho v podstatě aplikovat na výrobu jakéhokoli sirupu z bylin ( např. z máty, tymiánu, řepíku apod.).
Přeji vám krásnou sobotu. Já jdu chystat pohoštění, neb dnes jsem se přehoupla do poslední pětiletky, kdy mi bude ještě "cet". Pak už jen "át"...☺

M.



35 komentářů:

  1. Martinko,potěšila jsi mě !Meduňky mám nadúrodu a recept žádný,nebudu to mít tak hezké ,ale těším se na výsledek!Díky Dája.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dájo, ahoj. Tak to jsem ráda, že se ti recept hodí.
      Pa M.

      Vymazat
  2. Marti i já se těším na sirup, mám ho od tebe uložený už z minula. A moc nám doma chutná. Tentokrát zkusím i s kořením. Krásný zbytek víkendu. Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Zdeni, zkus i s kořením a uvidíš, že je to zase úplně jiná chuť a vůně.
      Pa M.

      Vymazat
  3. Martinko,
    zrovna včera jsem 2 litříky meduňkového sirupu udělala :-)
    Recept mám hodně podobný ;-)
    V lednici už odpočívají i další 2l letošního bezinkového sirupu a chystám se postupně na další!
    Všechno nejlepší k ....půlkulatinám !
    / Já jsem o pár dní a 1 rok déle narozena ;-) /


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iluško, děkuji ti ze ♥.
      Bezinkový sirup jsem naložila dnes, takže zítra budu plnit lahvičky.
      Pa M.

      Vymazat
  4. Martinko posílám přání k narozeninám - hodně štěstí a zdravíčka !!! užívejte si oslavu ♥ Iva

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Martino, také dělám podobný i z máty a šalvěje, ale co mne překvapilo - je to koření, díky za typ. Vše dobré k narozeninám. Slávka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Slávko, s kořením jsou sirupy skvělé. Opravdu nejlepší chuťově (alespoň pro nás) je kardamom.
      Měj se prima, M.

      Vymazat
  6. Martinko, děkuji za recept :-) Určitě vyzkouším. Já zrovna jedu na bezinkovém sirupu. A přeji všechno nejlepší k narozeninám. Spoustu bezva lidí kolem a především zdraví. Hezký víkend, Alča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Alčo, děkuji ti ze ♥ za přáníčko.
      Měj se hezky, M.

      Vymazat
  7. Také Marti sirupuji, moc nám doma chutnají, tak se snažím o zásoby. K narozeninám ti přeji nejenom stálé zdraví, také štěstí, pohodu a dobro kolem sebe.
    Měj krásnou oslavu!
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Álo, Moc moc děkuji za přáníčko. Oslava se super povedla, tak jsem spokojená ☺
      Pa M.

      Vymazat
  8. Marťo skvělé!!! Zajímalo by mě, proč to necháváš ty tři minuty vařit? Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivanko, některý nechávám povařit kraťounce, ale třeba bezinkový už po zamíchání cukru nevařím. I když vloni se mi pár skleniček zkazilo, a tak asi i bezinkový letos mírně povařím. Ono je přeci jen lepší nalévat ho do lahviček horký.
      Pa M.

      Vymazat
  9. Marti, tak predne krasne narozeniny, gratulace k 5-tistovce a chvala hezkych fotek i napadu na vyuziti medunky:-). Pekny vecer. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, děkuji za gratulaci a také přeji krásný nový týden, M.

      Vymazat
  10. Tento blog se mi moc líbí! Narazila jsem na něj teprve teď a už šmejdím! Sirupy mám ráda! Tedy... Ne ráda na konzumaci (kvůli cukru), ale ráda je připravuju třeba pro ostatní, takže tento někdy určitě vyzkouším, protože mám meduňku moc ráda! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak super, vítejte!!!
      Zkuste si uvařit sirup bez cukru. Zkuste ho nahradit stévií třeba. Já s tím tedy zkušenost nemám, ale myslím, že by to také šlo ☺
      Mějte se prima, M.

      Vymazat
  11. Martinko recept se mi sejde,prave jsem medunku otrhala.
    Vše krasne k Tvym narozeninam.Atka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aťko, děkuji ze ♥ za přáníčko.
      Měj se hezky, M.

      Vymazat
  12. Marti, ja sa na medovkový tiež chystám. Nádherne si ho nafotila. Bazový už mám, a ešte by som chcela vyskúšať levanduľový. Tak uvidím ako sa mi bude dariť. Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Andrejko, já zase obráceně...teprve dnes jsem naložila bezový. Levandulový jsem už také dělala (kdysi), ale letos musím ještě udělat lipový.
      Pa pa M.

      Vymazat
  13. Gratuluji k pětistovce :-)))))
    Zdravý sirup vypadá moc lákavě.

    OdpovědětVymazat
  14. Martinko, sirupy dělám stejným způsobem, jen jsem přípravu nikdy tak krásně nenafotila!
    Moc a moc gratuluji k narozeninám, slavíš je s naším Adamem :o)
    Měj příjemnou neděli, pa Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helinko, vím vím. Adámkovi posílám také velikou gratulaci.
      Mějte se u vás prima, M. ♥

      Vymazat
  15. Milá Martinko,chodím sem pravidelně,ale ještě nikdy nenapsala...Ale dnes musím,kradu recept na sirup ;-).Děkuji moc za něj a krásné fotky.Taky ze srdce přeju dodatečně vše nej k narozeninám.Krásné červnové dny.H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ale vůbec ne krádež ☺, vždyť právě pro vás sem ty recepty dávám. Tak jen směle do sirupkování.
      Krásný den, M.

      Vymazat
  16. Martinka recept si uložím, hoci tento rok asi sirup nebudem variť, ale hlavne gratulujem ku krásnemu jubileu, nech sa ti darí, veľa zdravia a lásky ti prajem do ďalšej päťdesiatky. Príjemný deň Zita

    OdpovědětVymazat
  17. Milá Martino,
    moc děkuji za krásný blog. Jako červnová učitelka k němu poslední dobou utíkám stále častěji a nechávám se pohladit po duši. Děkuji za váš optimismus!A taky za odkaz na blog Sláma v botách - to je velká legrace.
    Teď ale k praktickému dotazu, koupila jsem kyselinu citonovou v Lidlu ve velkém balení. Jakou gramáž má malý sáček? Ráda bych udělala meduňkový sirup a nemám zkušenost. Kamarádka používá výtažek z grepového semínka,které zabrání následným kvasným procesům. Nezkoušela jste to? Moc děkuji a hezké prázdniny!
    Alena

    OdpovědětVymazat
  18. Marti, všechno nejlepší k narozeninám, hodně zdravíčka, pohody a spokojenosti.
    Meduňkvý sirup dělám podobně, na jahůdky se chystám. U nás to dozrává později.
    Krásný den :-)

    OdpovědětVymazat
  19. Dobrý večer, mňa okrem receptu zaujali aj visačky na pohároch. Robila ste si ich sa, alebo cez nejaký program? Daniela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danielo, děkuji. Visačky jsem si dělala, ale tak, že samolepka je koupená, mnou pak nalepená a dopsané údaje jsou také mé. Mějte se hezky, M.

      Vymazat

Velmi děkuji za krásné a milé komentáře, které mi tu necháváte. Děkuji, Martina ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...